Vi använder cookies för mät- och analysändamål samt marknadsföring. Läs mer i vår cookiepolicy.

Så lyckas du med en remote design sprint

Design sprint är en fantastisk metod när du vill testa en ny idé, lösa en utmaning eller kicka igång ett innovationsarbete. Men hur gör vi nu när vi inte längre kan samlas framför en whiteboard full av post-its? Fungerar en design sprint på distans?

För dig som inte har full koll på vad vi pratar om så är design sprint en populär metod, utvecklad på Google, där vi går från problem till lösning på bara en vecka. I slutet av veckan validerar vi lösningen (oftast i form av en interaktiv prototyp) genom att testa den med riktiga kunder eller slutanvändare. Här finns allt om hur det går till.

Att köra en design sprint helt på distans ställer lite andra krav på upplägg och facilitering, men ger också fördelar. Mattias och Sophie, UX-designers på Osynlig, berättar mer och delar med sig av tips och lärdomar.

Porträttbilder på Sophie och Mattias på Osynlig

"Upplägget blir mer flexibelt på distans. Det gör det lättare att sprinten faktiskt blir av", säger Sophie och Mattias, UX-designers på Osynlig.

Fungerar det att genomföra en design sprint helt remote?

– Design sprint fungerar väldigt bra att köra på distans eftersom det finns en så tydlig struktur för upplägget. Men det blir ännu viktigare med tydlig kommunikation, och en struktur för vilka kommunikationskanaler som gäller, när alla sitter framför varsin skärm, säger Mattias.

– En fördel är att upplägget blir mer flexibelt när alla inte måste vara i samma rum samtidigt. Du kan till exempel sprida ut sprinten under fler dagar. Annars är ett vanligt hinder för att få till en bra sprint att det är svårt att få loss tid från nyckelpersoner i organisationen. Det är mycket lättare att involvera fler när vi genomför sprinten på distans, fortsätter Mattias.

– Något som vi lärt oss är att det krävs en tydligare rollfördelning när vi jobbar på distans, det är lättare att det blir missförstånd när man inte sitter bredvid varandra. Därför är det klokt att lägga lite extra tid i början av sprinten och gå igenom vem som ansvarar för vad, säger Sophie.

Hur håller man engagemanget uppe?

– Ja, det blir ju inte riktigt samma känsla och gemenskap på distans som när alla är i samma rum, tyvärr. Jag tror att det är en fördel att inte vara för många, inte minst för att alla ska se varandra ordentligt i videomötet. 10 små rutor på en skärm ger inte riktigt en närvarokänsla. Bättre att dela upp i mindre grupper i så fall. Ett tips är också att ha en chattkanal igång under hela veckan, köra musik för att få igång stämningen och att komma ihåg att planera in ordentliga pauser. Och testa tekniken ordentligt innan så att alla vet hur verktygen fungerar, säger Mattias.

Vilka verktyg rekommenderar ni?

– Någon form av videomöte såklart (vi har kört Google Meet). En chattkanal är som sagt också bra, Slack till exempel. Miro (digital whiteboard) är ett bra samarbetsverktyg, ett plus är att det går att köra video direkt i verktyget. Figma för design och prototyp. Ett tips är att förbereda så mycket som möjligt, till exempel designelement, färger med mera, säger Sophie.

Tips inför en design sprint på distans

  1. Testa tekniken

    Kör en teknikgenomgång med alla innan sprinten, även de som ska göra användningstester, så att alla vet hur verktygen fungerar.

  2. Tydligare kommunikation

    Lägg mer tid på att reda ut frågetecken och avgränsningar innan prototypen ska byggas. Det krävs tydligare kommunikation och fler avstämningspunkter när man jobbar på distans, än när man sitter nära varandra.

  3. Dra nytta av flexibiliteten

    Dra nytta av flexibiliteten som kommer med att köra remote. Beroende på utmaning och grupp kan det vara bättre att sprida ut sprinten under fler dagar, och involvera fler personer i vissa moment till exempel.

  4. Lägg tid på sprintfrågorna

    Lägg mycket tid på sprintfrågorna i början. Vad är det vi vill göra och varför? Är det rätt problem vi löser och har alla samma definition av det? Det sätter riktningen för hela veckan. Det gäller även när design sprinten inte är på distans.

  5. Bestäm nästa steg

    Sist men inte minst, avsätt tid till att sammanfatta och bestämma nästa steg efter sprinten. Hur tar vi det vi lärt oss vidare? Vad blir konkreta actions? Vad behöver vi för att komma vidare?

Vill du testa en design sprint? Hör av dig så berättar vi gärna mer!

Läs mer

Artikel: Vad är en design sprint?
Case: Design sprint med ledarutvecklarna Take a change
Artikel: Verktyg för remote user research

Vill du få våra tips och spaningar direkt i din mailbox? Då ska du signa upp på vårt nyhetsbrev som kommer ut ungefär en gång i månaden. Anmäl dig här.

Vill du veta mer?

Prata med Martin Lindström, Design principal